Skip to main content

Hvad er Lead Nurture?

By 14. juni 2021News, Rubiq Cloud
Human hand cutting word on paper unknown become known

Nurture kommer fra engelsk og betyder at tage sig af eller beskytte nogen eller noget, mens de gror. Lead nuture hjælper med at vedligeholde relationerne med en potentiel kunde igennem kunderejsen, ved at engagere og uddanne kunden, samt skabe værdi og opmærksomhed omkring dine produkter eller tjenester. Målet er at få potentielle kunder til at vælge dit brand, når de er klar til at købe.

Hvorfor er Lead Nurturing vigtig?

De fleste salg sker ikke ved den første interaktion med et brand eller virksomhed. De fleste leads skal rammes 5-7 gange før de foretager deres første køb. Lead nurturing hjælper dig som virksomhed med at være i kontakt med et lead, så man kan gøre dem klar til et køb.

Hvordan kan man så nurture et lead og gøre dem klar til køb?

Ofte har et lead vist interesse for virksomheden så som:

  • Besøgt hjemmesiden
  • Downloaded en gratis e-bog eller guide
  • Skrevet sig op til nyhedsbrev

Herefter kan man ramme sine leads via forskellige kanaler for derved at pleje/nurture dem indtil de foretager et køb.

For at bygge en lead nurturing kampagne er det nødvendigt at have en strategi. Dog er der ikke en one-size-fits-all tilgang når det handler om leads, hvilket kan gøre det svært at finde ud af, hvilket indhold eller besked man skal sende eller hvornår den skal sendes. En strategi baseret på forskellige berøringspunkter og individuelle behov er at foretrække fremfor en trinvis proces.

Lead nurture eksempler:

  • E-mail kampagne
  • Personlige og målrettede e-mails
  • Nyhedsmails
  • SoMe kampagner
  • Blog posts
  • Målrettede betalte kampagner

Hvordan laver du en Lead nurture strategi:

1) Forstå din kunde

Som med alle gode marketingstrategier er det vigtigt at have en grundig forståelse af din ideelle kunde. At kende dit marked giver dig muligheden for at identificere de mest kvalificerede kunder i din pipeline og identificere de bedste måder at nå dem. Når du ved hvad din ideelle kunde ønsker og har brug for, er du godt rustet til at tage dem igennem købstragten.

En måde at gøre det på, er at lave en eller flere forskellige personaer over din ideelle kunde. Det sætter ansigt på din målgruppe, hvilket sikrer en god forståelse for, hvem du kommunikerer med.

2 ) Lav en oversigt over kunderejsen

Det er ikke nok kun at kende din målgruppe, med lead nurture skal du også selv kende vejen. Det er en rigtig god ide at skitsere trin for trin hvad en kunde gennemgår, når de bevæger sig igennem salgstragten. Ved at kortlægge kunderejsen, giver det dig mulighed for at oprette mere målrettede marketingkampagner.

3) Lav en database

Du kan ikke nurture dine leads, hvis du ikke ved hvem de er. Derfor er det vigtigt at have en platform, som kan hjælpe dig med at opsamle kontaktinformationen på dine leads. Dette vil hjælpe dig med både at kunne måle de interaktioner leads har, og du kan bruge informationerne til e-mail kampagner og målrettede kampagner.

4) Lav indhold som passer for hver fase af købstragten
  • Toppen af tragten: Støt opdagelsesfasen ved at skabe informativt og engagerende indhold der uddanner, løser problemer og besvarer spørgsmål.
  • Midten af tragten: Guid dit lead ved at lære dem om dine produkter/tjenester ved brug af cases, studier, landing pages og webinarer
  • Bunden af tragten: lav indhold som er målrettet mod købssøgeord og før leadet til det indhold der hjælper dem med at købe, såsom tilmelding til nyhedsbreve, prøveperioder, live demoer og udtalelser.
5) E-mail kampagner

Når du har indhold til hver fase af køberens rejse, skal du i gang med marketing automation for at lave målrettede e-mail kampagner til dine leads, til de rigtige kunder på det rigtige tidspunkt.

Med marketing automation behøver du ikke manuelt overvåge dine leads og beslutte hvilken e-mail der skal sendes til dem. E-mail automation systemet sender automatisk det indhold ud til potentielle kunder, som du har opsat i kunderejsen.
Det kan både være et mix af always-on mails, personlige og målrettede e-mails.

6) Engagér dine leads via sociale medier

Dine leads kan også komme ind i din købstragt ved at følge dig på sociale medier, i stedet for at tilmelde sig e-mails. Udarbejd en SoMe marketingplan for at fremme værdifuldt og engagerende indhold for dine leads.

7) Blog Posts

En anden måde at lave værdiskabende indhold for dine leads, som kan få dem til at returnere til din hjemmeside, er at skrive blog posts. Lav indhold af høj kvalitet som er værdiskabende, dette er med til at booste din SEO på hjemmesiden, så du kommer til at ranke højere på google.

Uanset om du er en B2B eller B2C virksomhed, kan lead nurture hjælpe dig med at konvertere flere leads til kunder og derved booste dit salg.

Med Fluids RubiqCloud Lead håndteres processen effektivt, hvilket er vigtigt for konvertering og den gode kundeoplevelse.

Få overblik og indsigt i ROI. Hvilke kampagner performer bedst? Hvilke kilder skaber kunder og hvilke kanaler er værdifulde over tid?

Vi hjælper med jeres afdækning, design og handlingsplan.

Automatiser opsamling af leads med standard integrationer til formularer, SoMe platforme og eksempelvis spil, og aktiver leads med hurtige opkald fra telemarketing, velkomstflows m.m.

Book et uforpligtende møde med os og hør mere om RubiqCloud Lead eller få en online demo.

Skriv til os her eller skriv til Karina Kasptrup Ibsen  kki@fluid-solutions.dk eller kontakt os på telefon +45 25652654

Vær sikker på ikke at gå glip af en opdatering og følg os på Linkedin og Facebook.