Arbejder du indenfor marketing? Modtager du leads fra adskillige kanaler, og kan du relatere til hurtigt at miste overblik? Så læs med her!
Sidder du med de klassiske marketingudfordringer? Du har eventuelt svært ved at indsamle leads og konvertere disse leads til betalende kunder. Eller har udfordringer med at effektivisere processen for leadgenerering. Hvis du kan relatere til disse problemstillinger, så er du endt det helt rigtige sted!
En vellykket leadgenerering kan opnås ved brugen af en effektiv strategi for indsamling og håndtering af leads. Der findes mange muligheder for hvordan man kan indsamle og bearbejde leads. To eksempler på redskaber, som en effektiv strategi kan skabe i et lead management system er ’Lead Automation’ og ’Lead Nurture’.
Hvorfor er effektiv leadgenerering vigtigt?
Effektiv leadgenerering er essentielt for dig der ønsker få styr på lead processen, at øge kvaliteten af den indsamlede data, og at konvertere en potentiel kunde til en betalende kunde.
En af de vigtigste årsager til at fokusere på at optimere processen for leadgenerering er, at din virksomhed ønsker at tiltrække flere kunder. Fokuserer du ikke på dette, vil virksomheden have sværere ved at vækste, og over tid vil omsætningen med stor sandsynlighed falde som resultat heraf.
Undersøgelser fra McKinsey viser, at det som resultat af Covid-19 krisen i højere grad er blevet aktuelt for kunderne at anvende digitale medier til søgen efter løsninger på eventuelle problemer. Undersøgelsen viser, at kun 48% af McKinseys kunder udtrykte, at digitale salgs-interaktioner var vigtigst før Covid-19. Efter Covid-19 har dette ændret sig til, at hele 66% af respondenterne mener, at digitale salgs-interaktioner er vigtigst at fokusere på.
Denne markante ændring har medført, at det nu er særdeles vigtigt at øge fokus på digital leadgenerering, salg og marketing, således at din virksomhed er til stede og klar til at få kunderne på krogen, lige netop dér hvor de befinder sig mest.
Hvordan genererer du effektivt leads?
Der findes utallige fremgangsmåder til, hvordan du effektivt kan generere leads ved at optimere dit lead management system.
Èt aspekt der er vigtigt at have styr på, er definitionen af din målgruppe. Hvis ikke du ved hvem din målgruppe er, hvordan ved du så hvem du skal målrette din markedsføring imod? Det er væsentligt at specificere din målgruppe i detaljer, ved at definere parametre såsom aldersgruppe, lokation, indkomst, eventuelle købsvaner og hobbyer. Dette er blot et udpluk af parametre du kan segmentere kunderne indenfor. Det er vigtigt at finde akkurat de parametre, som er relevante for din virksomhed. Ved at specificere din målgruppe i detaljer opnår du optimal effekt af dine interaktioner med dine leads.
En korrekt tilpasset marketingstrategi er også fundamental for effektivt at opsamle leads. Dette er med til at sikre, at du får flere varme leads fremfor kolde leads. Det er vigtigt at indfange så mange varme leads, som muligt, da dette er de potentielle kunder, der har størst interesse for din virksomhed. Ved brugen af en forkert marketingstrategi kan kolde leads havne i dit kontaktsystem, selvom de måske ikke er bevidste om hvilke produkter eller services du egentlig sælger. Med en korrekt tilpasset marketingstrategi undgås det at bruge unødvendig tid på at forsøge at konvertere kolde leads til betalende kunder. Derimod kan du effektivt bruge tiden på hurtigere konvertering af varme leads.
En effektivisering af leadopsamlingen kan opnås ved at anvende et redskab til ’Lead Automation’, som automatisk og målrettet opsamler leads og matcher dem med de rette salgspersoner og forretningsgange. På baggrund af den indsamlede data fremhæves automatisk, hvilke leads der er størst chance for at konvertere til betalende kunder, således at du lægger størstedelen af din tid og dit fokus på disse kundeemner.
Vigtigheden af at pleje sine leads
Det er væsentligt at anvende en korrekt tilpasset marketingstrategi til en korrekt defineret målgruppe, men det er yderligere vigtigt at pleje sine leads over længere tid. Dette kaldes ’Lead Nurture’. Lead nurture er en forberedelsesproces til at påvirke et lead til et køb. Lead nurture omfatter bla. at kunne reagere hurtigt på varme leads, for at undgå at disse leads bliver kolde, samt at tage kontakt gentagne gange med de samme leads, for at skabe en relation og påmindelse om virksomhedens eksistens. Potentielle kundeemner kræver oftest kontakt gentagne gange, før de konverteres til betalende kunder, og en konsistent kontakttagen er derfor essentiel.
Mere uddybende information omkring vigtigheden af at pleje sine leads, samt hvordan man laver en strategi hertil, kan findes ved at klikke ind på Fluid’s tidligere blog om Lead Nuture
RubiqCloud Lead Manager
Er du i tvivl om den faktiske effekt, som du kan opnå ved lead management effektivisering? Vi har i Fluid tidligere skrevet en blog om hvordan Norlys fik sat ’strøm’ til lead-processen. Til dette bruges RubiqCloud som den centrale lead management platform. Resultatet er en mere effektiv opsamling, håndtering og konvertering af leads fra alle kanaler hos Norlys. Læs casen her.
Der er mange måder at skabe flere salg på igennem effektiv leadgenerering. Hos Fluid har vi mange års erfaring med dette, og vores platform RubiqCloud hjælper netop med et effektivt leadgenereringssetup. Med RubiqCloud kan du automatisere leadhåndteringen og spare tid på manuelle processer.
Vil du vide mere om RubiqCloud, er du altid velkommen til at kontakte os for mere information eller et uforpligtende møde på:
E-mail: kontakt@fluid-solutions.dk
Tlf: 25652654
Vær sikker på ikke at gå glip af en opdatering og følg os: